Deling af erfaring mht. kolik.
Akut kolik med drejning af tarm.
Måtte ikke få mad i 12 timer, hvilket medførte en tarmflora der gik helt i stykker.
Det var vand, der kom ud af hesten. Den blev oppustet og kunne ikke omsætte foderet.
(Det gør jeg ALDRIG igen. Fremover er det total opblødt +fiberpiller med massere af lunt vand jeg giver den i de akutte timer bagefter. Så sker det ikke igen, at tarmen ødelægges, da den får fibre og væske. Anden dyrlæge anbefalede også denne løsning, da jeg fortalte om det)
Jeg Kontaktede Ingeborg efter kolikanfaldet. Fik udregnet konkret proteinbehov og lagt en foderplan:
• +fibermash
• EDH
• Sojaskrå
• Roepiller
• Fernet branca
• wrap- halm.
Mål:
En masse +fibermash fibre for at styrke tarmens naturlige funktion i at kunne arbejde og have sin naturlige muskelbevægelse samt dæmpe mavesyre og styrke/ give enzymerne noget at arbejde med.
Derudover indeholder den en masse andre gode ingredienser der styrker og øger sundheden i tarmen/ sænke i flamation.
Roepiller var en del af dette, for at øge de fermenterede fibre.
EDH for at sikre hesten fik de vitaminer og mineraler som cellerne har brug for, for at kunne optage og omsætte maden.
Fernebranca styrker enzymerne i tarmen med sine urter.
Det tog et pr mdr., før hesten var på højkant igen.
Ingeborg sagde: ”Hold ud og sørg for at være glad og tro på det, når du er sammen med hesten. Det smitter af.”
Og pludselig var der normal afføring igen og maven sank ind og blev normal str. og hesten blev glad igen.
Hesten har været en sensitiv mave efter oplevelsen, og jeg har altid +fiber i stalden.
Nu får den det som:
• Forebyggende, når det regner meget og jorden/ græsset kan drille maven.
• Sikre væskeindtag. Mit absolutte nr 1 trick.
Opbløder en anelse fiber i lunkent vand og får hurtigt flere l i maven på den eller andre heste, der skal forebygge kolik eller viser tegn på ondt i maven.
• Inden transport eller stressende situationer.
Alle heste i stalden vil meget gerne spise min mash (+fiber)